خاص وحصري جدا

اعرف ناس كتير عملوا قبل كدة قصص مشتركة ونفذوا مع بعض اعمال ادبية مشتركة
لكني شخصيا ماعرفتش اي اتنين اشتركوا في قصيدة شعرية قبل كدة
يمكن لان للشعر طبيعة خاصة ويمكن لجلهي باللي الناس بتعمله
عامة قررت انا و دكتور شادي دكتور كوكب الارض اننا نتجنن في دماغنا ونكتب قصيدة شعر مشتركة
ولاننا اتجننا وعملناها كانت القصيدة


مجنوون..بضم النون ومد الواو على الاخر
ومش مجنون لخنقة نفس
ولا مكسور خلال اسبوع فقلت اتجنن امبارح
جنوني دة داء ومش باليد
جنوني مش حساب ولا عد
جنوني فيه انا مرتاح برغم الغربة في عنيهم
وعيني شايفة في عقولهم
جنان مخبول
ماهوش مسؤل عن الدنيا اللي حواليهم
ماليش فيهم
يقولوا غريب
يقوولوا مسكين
امد بكتفي ميت حيطة
واقف شملول
مابين الحيطة والحيطة
ومن غير ابوابها
ولا الشبابيك
بشوف في عنيهم امل محصور
يكونوا في يوم ولو ربعي
كما المجانين
بطاقتي زيها زيك
انا طالب
انا انسان
انا في الاسم والعنوان
انا في الضحكة والمغنا
حتي لو ملوش معني
حتي لو غريب عنهم حتي لو في عز الضحكة بجرحهم
انا في الفرحة دي اناني
و ميهمش كلام تاني
ياباشا بس رايح فين؟
دي حيطة ازاز
وانا اللي بنيت بلاد وبلاد
طب امشي وبص في الباقي يمين وشمال
صحيح احنا في فاترينا
لكني وقفت بمزاجي
وف الاخر تقول مجنون
وغيرك انت قال مجنون
وانا مجنون
وغيري كتير
وغنوا كتير
ورقصوا الشعر
ميتين مرة بدل مليون
اه..مش مجانين؟
ومش فارقة كلام تاني

قصيدة لـ

7 comments:

Anonymous said...

هييييييييييه انا اول واحد اعلق هنا
ما علينا اعز اصحابى اتهبلوا وكتبوا قصيدة يا شماتة ابلة ظاظا فيا
مجنونة زيكوا بجد عاجبانى جدا
تسلم ايديكوا يا رجالة عاوزين اكتر

Unknown said...

جميلة كالعادة بس بجد والله حلوة فعلا ممكن اخدها اسيفها عندى؟ ما تخافش مش هانشرها باسمى وللا حاجة.........تانى حاجة انا نفذت بس مش عارفة وصلك وللا ايه؟انا اصلى ياهو وانت هوت ميل وانا اساسا جاهلة فى الحوارات دى المهم ايميلىdr_enjy2015@yahoo.com

ياسر خاطر said...

باشمهندسة هبة

يسلام انتي تؤمري بس الجاي في طريق كتير
اعتقد اني لو مشيت انا وشادي بالمعدل اللي احنا بنعمله دة هانخلص ديوان عن قريب

وبعدين ماتنسيش محثن وثناء في الطريق

ياسر خاطر said...

انجي

يابنتي من غير ماتسألي خالص
خدي كل اللي يعجبك

انا مستني منك المقالة على فكرة قريب

لو مامشيش معاكي اليميل بتاعي جربي دة
ymnsots@gmail.com

إيما said...

مجنوون..بضم النون ومد الواو على الاخر
ومش مجنون لخنقة نفس
ولا مكسور خلال اسبوع فقلت اتجنن امبارح


تحفة!!!
هي القصيدة كلها جميلة أوي بس الأبيات اللي فوق دي...روعة بجد
عايزين جنان كتير زي ده يا ياسر أنت وشادي :) ويا ريت لو ديوان مجنون مشترك هيبقي بجد تجربة جديدة وجميلة

تحياتي
:)

ياسر خاطر said...

ايما
سعيد جدا انها عجبتك
وان شاء الله في جنان تاني وكتير
بس واحدة واحدة بس هايطلع ان شاء الله
وفكرة الديوان المشترك مطروحة وربنا يسهل فيها ان شاء الله

إبـراهيم ... said...

حلوة فعلاً قوووي يا يا يا ياســـر

إنتا وشاشاشاشادي :)

مش عاااارف كتبت كده ليه ، هانحن قد مررنـــا أهوَّن :)