ياترى انت فين يا مرزوق

تحديث: كل الكلام اللي في التدوينة دي سخيف وبيتقال عليه لفظ مش ولا بد كدة فلو كنت عصبي او بتتخنق بسرعة او......بتورم بسرعة فنصيحة بجد فعلا ماتقراش الكلام دة لانه.......لأقصى درجة تهييس
من شوية صغيرة وبعد عملية التطهير اللي عملتها من فترة للمكتبة بتاعتي لقيت قصة هستيريا كنت كاتبها انا وصديقي الصدوق محمد صابر من سنين تقريبا وكانت انتشرت في منتدى روايات وحققت نسبة مشاهدة عاليا جدا في وقتها طبعا لما جيت ادور عليها تاني لقيتها اتحذفت من المنتدى لان مالهاش اي معنى ولا اي فايدة الصراحة يعني وكالعادة يعني مالقيتهاش عندي بعدها برضو المهم اني الحمد لله لقيتها بمجرد الصدفة البحتة من خمس دقايق تقريبا ومش عارف هل دة يفرق ولا لا بس كنت باكل وقتها سندوتش جبنة رومي!!!!!!!!! الكصة اهي
ياترى انت فين يامرزوق
تمكنت مديرية امن عاصمة(موزمبيق) من القبض على اخطر لصي صيد اثار وتم احتجازهما في احد الفنادق وتقديم وجبة العشاء لاثبات ان السجون هي المكان الافضلل للولادة-ولادة مواطنين صالحين طبعا-والان يجري التحقيق معهما بواسطة خبير الكرة العالمي المطرب: عبد الفتاح الطويل(ياصفايح الزبدة السايحة)
يدخل المحضر غرفة العمليات لاجراء قرعة-حد معاه شلن؟- بين المشتبه فيهم لمعرفة اي منهم سيبدأ بركلة البداية في سرد احدا الجرائم
المحضر: اسمك ياض انت وهو؟
المتهمين(في نفس الوقت): مالو اسمي؟
المحضر: انت هاتستهبل يا(تيييييت) انت وهو
المتهمين(في نفس الوقت ايضا) : وليه الغلط كدة ياباشا
المحضر: خلص ياض منك له انا مش فاضيلكو... هاحكم في ماتش الاهلي وشباب سجن ابو زعبل
المتهم الاول: هو حضرتك حكم ياباشا؟
المحضر: حكم ومش اي حكم انا حكم اول وحكم مساعد وحامل الراية وحامل في ايدي وردة اهات وذكريات على راي رئيس لجنة الحكام السيد الدكتور وائل كافوري
المتهم الاني: ياباشا انا كدة امشز اس ام اس رسالة شكر الى السيد اللواء هاري بوتر رئيس لجن الفيفا..على مزيكا
المحضر: سيبك من الافلام بتاعتكو دي عشان مستعجل انتو نفذتو الجريمة دي؟
المتهمين( اكيد في صوت واحد):لا
المحضر: طب احلفوا
خارج غرفة العمليات
يخرج السيد المحضر وفي يده ثلاثة اطفال ليعلن عن احدى منتجات الشركة الراعية لهذه القصة ويؤكد عدم ارتكاب المتهمين للجريمة وذلك لانشغالهم بسرقة واحدا من بنوك الحظ(تم بناء سوق وجراج واستراحة في احدى الفيلات ولو مش فاهم حول على مونوبلي -او العب السلم والتعبان ياسيدي) ملحوظة:سيارة المحضر فلوكس صفرا
ويدق المحضر على غرفة العناية المركزة التي يقيم فيها السيد القائد /عبد الفتاح الطويل(تم ذكره سابقا
المحضر: تك...تك...تك
لا يرد احد
المحضر: تك...تك...تك ياام سليمان
تك...تك...تك زوجك وين كان (خاص لمستمعي اذاعة الشباب والرعب
صوت من داخل الغرفة:يدق الباب...اقول هيا...اقول رجعت خلاص ليا(خاص لمشاهدي قناة الفيل للخياطة
يفتح باب الغرفة...يظهر السيد المبجل عبد الفتاح الطويل(قائد عملية بناء احد المخابز الالية)متنكرا في هيئة الغرفة
عبد الفتاح:بخ
المحضر(مداعبا): يامامي...ياويلي..يامبابة...ياعتبة (ممنوع البصق على هذا الافيه
عبد الفتاح:معلش يامحضر اصل كان ورايا ماتش بلاي استيشن
المحضر : ان شاء الله تكون كسبت يافندم
عبد الفتاح: كسبت كل الفرق ماعادا بورنجا
المحضر:-في سره- هي بورنجا دي ورانا ورانا
عبد الفتاح: عملت ايه مع المتهمين؟
المحضر: ياباشا انا واثق انهم ابرياء
عبد الفتاح: ايش عرفك؟
المحضر: عشان كانوا بيتفرجوا على الماتش اللي كنت بحكم فيه فاكيد مش هيلاقو وقت لتنفيذ الجريمة
عبد الفتاح: لا فعلا أثبت لي المرة دي ذكائك
المحضر: بعض مما عندكم يافندم
عبد الفتاح: اكيد اكيد
المحضر: اروحهم يافندم ونعملها قضية فراخ؟
عبد الفتاح: استنى عشان ناخد البيض
المحضر: حاضر يامعلمي.....واحد شاي حليب بوسطة للباشا الكبير
وبعد 9 ساعات وربع يأتي المحضر وفي يده غويشتين فضة وفي كل غويشة متهم
عبد الفتاح للمتهمين: انتو حلفتو انكو ماعملتوش الجريمة؟
المتهمين: اه...حلفنا وخلص بقى عشان في ناس بتقرا
عبد الفتاح: اجابة صحيحة ...تربح 100 دولار مشمشي و 100 ناقة حمراء منقطة بالبمبي
المتهم الاول:احبها ياعمي
عبد الفتاح-يخبط بقبضته على الطاربيزة-: مافيش افراج الا لما تجيب الـ100 ناقة
المتهم التاني: مش احنا اللي كسبناهم سعادتك يبقى ازاي نجيبهم
المحضر بعد موت طويل:احنا نلعب سيف وتعلقوا معايا...واللي يكسب ياخد الـ100 ناقة ومعانا خبير السيف العالمي زكي بشتكها
يدخل زكي بشتكها وتتسلط عليه الاضواء...وسط تصفيق القراء...ولكل دواء دواء...واسأل مدام فيحاء
القراء:مش فاهمين حاجة...قصة اونطا هاتو فلوسنا
احد قراء القصة المهذبين:تيت تيت تاااات تيييييييييييييييييييييت
زكي بشتكها يهدئ القراء من تحت بحيرة الطماطم والبيض الفاسد
عبد الفتاح: خلاص انتو براءة
المحضر: ليه ياباشا الدور لسة مخلصشي
عبد الفتاح: اصل حصل لي ظرف ...وفيه جواب....في حد مات.. ..احدث اغاني شيماء سعيد
احد المتهمين: هو احنا كانت تهمتنا ايه ياباشا؟
المحضر: انا مش عارف . وينظر في حيرة للباشا
عبد الفتاح-في اقوال اخرى الباشا-: تهمة مشروع بناء عمارة في قتل واحد...اسف اسف... الشروع في قتل احد (the طوبة under his الموتى... الله يرحمه ويفشفش (راسه
القراء-في صويت-:الله يخرب بيوتكو احنا هاندي صوتنا لستار اكاديمي
نفس القارئ المهذب: تييييت تيت تااااااااااااااااااااااااااااااااااات ويرفص القارئ اللي جنبه
المحضر: هو مين اللي مات لك يا سعادة الباشا؟
عبد الفتاح -في تأثر-: مااااااااااات حللش....ثم ماااااااااتت رابعة
يغشى على المتهمين ويرفع الستار
ملحوظة:مرزوق هو الذي قام بالجريمة....وهو الان مطرب
------------
في اليوم التالي طالب الجماهير بنقع كلا من مؤلفي القصة في النسكافيه ورميهم بالباتون ساليه
وتحذير محمد ياسر -لانه كان قاعد على القهوة وقتها- بجلده 20 جلده ونص
---------
قام كل من ياسر خاطر ومحمد صابر بكتابة القصة وكان محمد ياسر احد الشاهدين رحمة الله على شهدائنا
وهم الان يقضون فترة النقاهة في احد علب التونة

12 comments:

ست المرتفعات said...

الرحمة ياربى

Known as PHYSCO said...

تصدق بالله إن الرد عليك أصلا حرام .. حرام حرام حرااام

Anonymous said...

انبيييييييييييييييييييييييي
enbyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Unknown said...

ايون حضرتك انا فهمت كل حاجة دى سهلة قوى وانا مستعدة اعترف ان انا اللى سلقت المكرونة....


اييييييييييييييييييييييييييييييييه دة حرام على كل عيلتك نفر نفر يا ابنى دة انا اول مرة ادخل المدونة دى مقابلة تقابلها لى لالالا انا ما كنتش متخيلة انك هتعاملنى المعاملة القاسية دى انا مستعدة اسامحك لو دخلت على المدونة بتاعتى انا مستنياااااااااك

حدوته مصرية said...

يا ابنى لازم تفضحنى انى كنت شاهد على الكارثة فى حق الانسانية دى

Mohamed Gameel said...

حقنا نكرهك
حقنا نقتلك
حقنا ناخد حقنا
وانتا حقك متعملش بوستات تاني في البلوج دي
اعتقد كدا انا اثبت اني بتاع حقوق
يلا يابني من هنا هنرش ميه

وانتا يا محمد يا ياسر
ازاي يا عم انتا تسيبه كدا
على فكرة يا عم انتا عايزين نشوفك بقى ليك وحشة

ياسر خاطر said...

ست المرتفعات

ماهي دي الرحمة
انا لسة مادوستش
مش عاوز اقول لك ان في جزئين تانيين لمرزوق بس لسة بدور عليهم

ياسر خاطر said...

سايكو

حرام ليه بس

دة انا غلباااان
نظرة خبث مع ابتسامة شريرة

ياسر خاطر said...

الاستاذ مجهول

مجهول ليه يابني
دة تبع حزبي حزب الفشلة العالمي

هاتروح مني فين بس
لينا سكشن يلمنا

ياسر خاطر said...

انجي

معلش بقى حظك جه في دي المرة دي
بس ارجو اني اكون كدة اتسامحت
:)

ياسر خاطر said...

محمد ياسر

ايو ياعم امال اتحاكم انا لوحدي ولا ايه
خصوصا اني مش عارف اجيب الواد صابر

ياسر خاطر said...

جميل

ازاي يابني
دة انت خبرة في احتمال مثل هذه الاشياء
اصل ماظنش بدا اني قدرت اتفوق على هيثم
دة انا ماجيش ربع هيثم يا راجل


ربنا يكون في عونك يارب